روابط عمومی ها پس از تحریم
29/06/1394
2109 بازدید
پس از سالها کشاکش و قریب به 20 ماه مذاکره مستمر ، چالش میان ایران و قدرتهای جهانی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان به سرانجام رسید . بسیاری از کارشناسان علوم ارتباطات و دنیای رسانه که روند پیشرفت این مذاکرات در طول دو سال گذشته را ارزیابی کرده اند بر این باورند که موفقیت دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی (یا به عبارت دیگر روابط عمومی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان) در فراهم آوردن بستر این توافق تاریخی نقشی بسیار موثر داشته است . آیا این موفقیت نشانی از پیشرفت پایدار دانش روابط عمومی در ایران دارد ؟ گذشت زمان به این سئوال پاسخ خواهد داد .
اینک اما پس از حصول توافق ، همانطور که قابل پیش بینی بود انتظارات افکار عمومی از بهبود اوضاع اقتصادی کشور بسیار بالاتر رفته و مردم انتظار دارند که همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور (که شکل گیری بسیاری ازآنها هیچ ارتباطی به تحریم ها نیز نداشته است ) در کوتاه مدت بر طرف شود . این انتظار انباشته غیرواقعی از حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران با توافق هسته ای ، خود نشان از اشتباهات مکرر رسانه ها و اطلاعات منتشره از قول مسئولین و غیرمسئولین بوده که طی سالهای اخیر به بزرگنمایی تاثیر تحریم ها بر روندهای اقتصادی کشور پرداخته اند .
اکنون وظیفه روابط عمومی ها و رسانه ها در تصحیح اطلاع رسانی ها و تصویرسازی های اشتباه سالهای اخیر بسیار دشوار است . در این مسیر ، توفیق روابط عمومی های بزرگ کشور (در سطح ملی) در حفظ همراهی و همدلی مردم و دولت برای پیشبرد اهداف بزرگ کشور نیاز به هماهنگی و اقدامات هم افزا و مهمتر از آن ارتباط موثر و معنادار با رسانه های گروهی کشور دارد.
روابط عمومی ها و مدیریت انتظارات پسا تحریمی
همانطور که ذکر شد بسیاری از انتظارات شکل گرفته برای حل "یک شبه" مشکلات اقتصادی کشور پس از حصول توافق هسته ای ، ریشه در روندهای اشتباه اطلاع رسانی در گذشته دارد . واحدهای روابط عمومی می توانند و باید با استفاده موثر از ظرفیتهای رسانه ای کشور ، فرصتها و گشایش های ایجاد شده حاصل از تحریم ها را به درستی تعریف نموده و در کنار آن محدودیتهایی که با رفع تحریم ها برطرف نشده و یا رفع آنها احتیاج به گذشت زمان دارد را نیز به درستی برای مردم و مخاطبان سازمانی خود تبیین نمایند . مدیریت انتظارات هیچگاه به معنای کاستن از هیجان و نشاط مردم و فعالان اقتصادی کشور از حل یکی از مهمترین بحران های سیاست خارجی سالهای گذشته نیست ، بلکه به معنای معقول ومتناسب ساختن توقعات با امکانات و ظرفیتها است ، امری که نیاز به همکاری دوسویه و معنادار واحدهای روابط عمومی با رسانه های گروهی کشور برای اطلاع رسانی دقیق ، هوشمندانه و موثر به گروههای مختلف مردم دارد .
روابط عمومی ها و ایجاد اشتیاق به سرمایه گذاری و کارآفرینی :
در اقتصاد ایران آنچه به عنوان رکود ناشی از تحریم از آن یاد می شود از آغاز دهه 90 شمسی ، با تصویب سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و پس از آن تشدید تحریم های فرامرزی اتحادیه اروپا و ایالات متحده ، بویژه تحریم های بانکی ، شدت یافت . بروز آثار این تحریم ها فضای کسب و کار در کشور را به شکلی چشمگیر تحت تاثیر قرار داد ؛ صنعتگران ناگزیر از واردات مصرف اولیه به قیمت چند برابر شدند ، هرینه انتقال ارزهای ناشی از صادرات به داخل کشور به شکل چشمگیری افزایش یافت ، بازارهای واقعی کالا و خدمات در کشور نیز تحت تاثیر افزایش چندبرابری هزینه های عوامل به نفس تنگی افتادند و مطالبات بانکها معوق شد . اکنون روند کاهش و حذف این محدودیت ها آغاز شده ، اما ایجاد اعتماد و انگیزه در صاحبان سرمایه برای بازگشت به بازار تولید و دادوستد مثبت در کشور به آسانی ممکن نیست . در کنار معرفی مشوق های واقعی که مدیران بنگاهها و سازمانها برای سرمایه گذاران در نظر می گیرند ، واحدهای روابط عمومی بنگاههای اقتصادی کشور باید بتوانند با استفاده از روشهای جذاب اطلاع رسانی و بهره گیری از شعارها و نمادهای جذاب ملی ، میهنی و استانی ، مردم را به حضور پررنگ در عرصه کارآفرینی و سازندگی تشویق نمایند .
روابط عمومی ها و فرهنگ سازی برای حمایت از تولیدات داخلی:
با ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب ، که در واقع مکمل دیگر اسناد بالادستی کشور است، نقشه راه پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سالهای آتی ترسیم شد . این سیاستها با تاکید بر قید بسیار مهم "درونزایی و برونگرایی" بر ایجاد ظرفیتهایی تاکید دارد که کشور با یا بدون تحریم ها ، بتواند مسیر توسعه پایدار و متوازن خود را در تمام عرصه ها ادامه دهد . یکی از مهمترین ظرفیتهایی که باید در اقتصاد ملی ایجاد نمود حمایت از کارآفرینی و تولید داخلی است . بدیهی است در کنار بنگاههای اقتصادی و دیگر دستگاههای ذیربط در اقتصاد کشور که وظیفه تامین مالی و هموارسازی مسیر تولید و اشتغال مولد را بر عهده دارند ، این شهروندان ایرانی هستند که باید با خرید محصولات با کیفیت داخلی و ترجیح آنها بر نمونه های مشابه خارجی یاریگر و حامی کارفرما و متخصص و کارگر ایرانی باشند . نقش روابط عمومی ها در این میان ، فرهنگ سازی خرید محصولات داخلی در میان کارکنان سازمان و مردم است .
نویسنده: ابراهیم کاظم پور