داستان قرابت مسئولیتهای اجتماعی با محیط زیست غریب!
06/05/1395
1207 بازدید
برای اینکه بخواهیم در مطلبی کوتاه به مسئولیتهای اجتماعی و از جمله آن، فعالیتهای محیط زیستی سازمانها بپردازیم، شاید بهتر باشد در ابتدا نیم نگاهی به مفهوم مسئولیتهای اجتماعی بیاندازیم، سپس توجه مختصری به عملکرد سازمانهای کشور در این حوزه داشته باشیم و در نهایت رابطه مسئولیتهای اجتماعی با محیط زیست را دریابیم.
آ
سازمانهای امروزی در کنار انجام فعالیت حرفهای خود، مسئولیتهایی فراتر از وظایف حرفهای خود نیز بر عهده میگیرند تا بخشی از مسائل اجتماعی جامعهای که در آن زندگی میکنند را مرتفع سازند. در کنار این اتفاق توشهای هم برای برجستهسازی نام و برند خود برداشت میکنند. قاعده میگوید که موضوع مسئولیتهای اجتماعی کاملا به فرهنگ اجتماعی و سازمانی جامعه پیوند خورده است. از سویی هم تقریبا همه ما قائل به این مفهوم هستیم که فرهنگسازی به مثابه قطرات مستمر آبی است که میتواند حفرهای در یک سنگ ایجاد کند. پس شرط موفقیت و همراهسازی سازمان و جامعه با یک کمپینِ خاص و اجرای فرایند مسئولیتپذیر نمودن اعضا، مستلزم گذراندن یک دوره فرهنگسازی زمانبر است. این نیز خود به همراهی مستمر مدیران و عزم بلند و پایدار دست اندرکاران و مدیران اجرای این پروژه بستگی دارد.
ب
آنچه از corpotate social responsibility در سازمانهای ایرانی میبینیم، به شکل معناداری حول دغدغههای اجتماعی قابل پردازش و بومی کشور است و تنها محدود در چند موضوع مشخص میباشد. یکی از رایجترین مواردی که سازمانهای ایرانی در حوزه مسئولیتهای اجتماعی به آن میپردازند، مبحث حفاظت از محیط زیست است. مبحثی که ارتباطی ویژه با مجموعهای از شئونات مختلف زندگی روزمره مردم دارد؛ از فرهنگ ساده استفاده از آب گرفته تا روش دفع زباله ها همگی در این قالب جای میگیرد.
پ
سازمانهای بسیاری در ایران به مقوله حفاظت از محیط زیست به عنوان مسئولیت اجتماعی پرداخته و میپردازند، اما سوال این است که چرا این موضوع پرطرفدار نتوانسته آنگونه که باید، در عمل نمود و اثر داشته باشد. هنوز ما اخبار ناگواری را از شهادت محیط بانها میشنویم، گونههای جانوری بسیاری هستند که به صورت جدی در معرض انقراضاند و بحران آب، کاهش شدید سفره های زیر زمینی آب و قطع درختان همچنان در صدر اخبار زیست محیطی قرار دارند. شاید بهتر باشد سازمانهایی که حفاظت از محیط زیست را در دستور کار قرار میدهند، برای حضور تاثیرگذار و در حد انتظار، به طور مشخص وارد جزئیات و مصداقها شده و به طور موردی و متمرکز بر یک موضوع، سیاستگذاری، برنامهریزی و اقدام کنند. البته همانگونه که در بالا ذکر شد، به منظور استمرار در اجرای امور و همهگیر شدن کمپینها، پیشنهاد نگارنده این است که با توجه به تجارب کمپینهای اجتماعی موفق، فرهنگسازی از پایین به بالا و از سازمان به سمت جامعه در دستور کار قرار گیرد.