چالش ساماندهی اطلاعات در بانک ها
13/08/1395
1825 بازدید
در صنعت خدمات مالی مهمترین مزیت رقابتی، کشف و استخراج دیدگاه مشتری از میان اطلاعات است. نکته کلیدی اینجاست که ازدیدگاه های بدست آمده از داده ها، در جهت ارتقای تجربیات مشتریان ، افزایش کارآیی عملیاتی، بهبود روند تجاری و کارآمدی فروش استفاده نمود.
سازمانهای بانکی اغلب می گویند که آنها در تلاشند تا به فرصتهای موجود در بازار پاسخ دهند فقط به دلیل وضعیت اطلاعاتشان . زیرا آنها نمی توانند از ابتدا تا انتها فرآیندهای کنترل اطلاعات و قوانین انطباق را مدیریت کنند. این واقعیت منجر به ایجاد قسمت مدیریت ارشد اطلاعات شده است. تاکید این مراکز مدیریت ارشداطلاعات ،در ابتدا بر نظارت اطلاعاتی بوده و اولویت آنها بر تحلیل هایی که به منجر به سود تجاری می شود نیست . بیشترین تاکید بر مدیریت اطلاعات شرکتی ، قابلیتهای نظارتی و همچنین بهترین شیوه های عملیاتی است. این موارد نیازمند اطلاعاتی در مورد منابع معتبر اطلاعات ، قابلیتهایی برای اطمینان از کیفیت اطلاعات اخذ شده، کامل بودن اطلاعات و اصالت آنهاست. تمامی اینها قابل اعتماد بودن داده های ارایه شده به مدلهای ریسک را تضمین خواهد کرد.
از طرفی ، بانکها می گویند که باید اطلاعات حساس و کلیدی را باید بمظور حفاظت از حملات احتمالی ، تحت کلید و نظارت خود قرار دهند.انجام این کار نیازبه اتخاذ سیاستها و تدابیر خیلی دقیق دارد تا از اطلاعات بعنوان یکی از داراییهای موسسه حفاظت گردد. البته کار پایان نخواهد یافت زیرا امنیت اطلاعات نیز مورد نیاز است. برای این امر باید بدانیم اطلاعات حساس در چه جاهایی در موسسه در حال تبادل،ویرایش و تبدیل شدن به اشکال دیگر است. با در نظر داشتن این موارد می توان تاثیرات رخنه در اطلاعات را کاهش داد.
بانکها و موسسات مالی همچنین اظهار می دارند که نیاز به گسترش کسب وکار خود دارند اما بدلیل ضعف در جمع آوری،یکپارچه سازی و مرتبط ساختن اطلاعات مشتری از قافله عقب افتاده اند. بدون اصلاح این مشکل ،بانکها نمی توانند مشتری را جذب وتشویق به خرید نموده و یا محصولات جدیدشان به مشتریان فعلی بفروشند. آنچه که مورد نیاز است توانایی ارایه یک تصویر کامل و مابین سازمانی از سبد خواسته های مشتری است.
آنها می دانند برای افزایش توانایی خود برای تقسیم بندی معنادار مشتریان و جذب بیشتر مشتریان ویژه، نیاز به اطلاعات دارند. برای مثال ،توانایی ارایه تصویری روزآمد و صحیح از تمامی مشتریان و محصولات ،حسابها وحفظآنها ،نیازمند اطلاعات است .
بعلاوه، موسسات مالی نیاز به انتقال سرمایه گذاری های نقدی خود از سیستمهای سنتی به سمت سیستمهایی دارند که تغییر شکل کسب و کار واقعی را امکان پذیر سازد. تداوم سرمایه گذاریهایی که منجر به موفقیت می شوند امری حیاتی برای موسسات مالی است.
اولین عاملی که بانکها را به فکر اصلاحات انداخت مشکلات سرمایه گذاری سنتی به شکل قدیمی اش بود. سرمایه گذاری فقط بکارگیری نرم افراز نیست.بلکه با یک نرم افزارجدید،میتوان تمامی هزینه ها یی که صرف پشتیبانی ازسیستم سنتی می شود از قبیل سخت افزار،ذخیره سازی و شبکه، حذف نمود. بنابراین حرکت کردن موسسات مالی به سوی بکارگیری نرم افزارهای جدیدتر و روزآمد تر امری ضروری است و لازم است پس از بایگانی کردن اطلاعات قدیمی، نرم افزار های قدیمی مربوطه نیز از چرخه سیستم موسسه مالی خارج شوند.
در آخر،موسسات مالی نیاز دارند تا در مجموعه ای از ادغام ها و مالکیتهای جدید توانایی مدیریتی خود را حفظ کنند. این کار اغلب با همسو سازی طرحهای تجاری شروع می شود .فعالیتهای مربوط به ادغام و مالکیت نیازمند کسب اطلاعات راجع به فعالیت مالی و تجاری مشتری از سازمانهای مختلف می باشد، این اطلاعات و مدلهای مختلف ،جهت ایجاد عواید سازمانی ،باید هماهنگ شوند.
قدمهای بعدی
بانکها با چالشهای بسیاری مواجهند، اما می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. همانند دیگر صنایع ، صنعت بانکداری نیز گرفتار سیستمهای قدیمی و سنتی است که هزینه اضافی به آنها تحمیل می کند و با این وجود بانکها این توانایی را دارند که بطور موفقیت آمیزی به فعالیت خود تداوم ببخشند. بانکها فرصت غلبه بر موانع کاری خود را دارند ، اما اگر فکری به حال نواقص اطلاعات و داده های خود نکنند در آینده در برابر این موانع شکست خواهند خورد.
مترجم : سعید امیری