رویای 2020 برای مشتریان بانک ها
10/03/1395
1559 بازدید
سال 2020 میلادی اصلا دور نیست . برای بانکداران و فعالان صنعت بانکداری امروز نقش خواسته مشتری در ارائه خدمات پر رنگ تر از هر زمان دیگری است . اینکه مشتری ترجیح می دهد چه خدمات بانکی را دریافت کند ، از کدام بانک و با چه کیفیتی، بهتربگوییم امروز همه چیزدردست های مشتری است بنابراین بانک های بزرگ وقدرتمند جهان روز به روزفاصله های میان سازمان ، خدمات و مشتریانشان را از میان برمی دارند .
برخی بررسی ها نشان می دهد که امروزه خواسته های مشتریان بانک ها بسیار بیشتر از گذشته تحت تاثیر عوامل محیطی است . تحولات دنیای فناوری ، گسترش رسانه های اجتماعی ، تغییر رویکرد کسب و کارها اگرچه تاثیر مثبتی بر نگرش مشتریان در زمینه ی سرمایه گذاری های مالی داشته است اما به همان اندازه ، گسترش جنگها و تروریسم ، حملات امنیتی به سایت ها و زیرساخت های اطلاعاتی ، نوسانات شدید بازار نفت و فلزات گرانبها و سایر عوامل مشابه ، باعث تحلیل رفتن میزان ریسک پذیری در مشتریان بانک ها می شود .
در شرایطی که نوآوری های صنعت بانکداری به تنهایی نمی تواند تضمین کننده بقای بانک ها در این رقابت گسترده جهانی باشد فقط مشتریان و نوع خواسته های آن هاست که امتیاز رقابتی را برای بانک های هوشمند تثبیت می کند . تا سال 2020 بخشی از موفقیت بانک ها در گرو بازشناسی آن چیزی است که مشتری از آن ها توقع دارد یا بهتر بگوییم چیزی که بیشترین احساس رضایت را در او بوجود بیآورد .
اما رویای مشتریان بانک ها تا سال 2020 شامل چه مواردی می تواند باشد ؟
مشاهده فضای رقابتی در بانکداری اگرچه ممکن است مشتری را تاحدی سرگردان کند اما حس موثر پویایی در این صنعت فقط از طریق رقابتی شدن فضا به مشتری دست می دهد . این رقابت باید در همه ی ابعاد سرویس های مالی یک بانک دیده شود .
مشتریان با توجه به رشد فناوری اطلاعات بطور قطع منتظرند بانک ها هرچه بیشتر با برنامه های رابط کاربردی ، غافلگیرشان کنند .
هر چه بانکداران مراحل شخصی سازی امکانات بانکی را برای مشتریان ساده سازی کنند ، در واقع یکی از اصلی ترین خواسته های مشتریان را جدی گرفته اند .
مشتریان هرقدر هم وفادار باشند برند های برنده را ترجیح می دهند بنابراین بانکها تا سال 2020 در پردازش شخصیت برندشان ویژگی همیشه برنده بودن را نباید فراموش کنند .
شاید اصلی ترین خواسته یک مشتری از همین حالا این باشد که بانکش به جای ارائه صرف خدمات بانکی ، نقش مشاور مالی و سرمایه گذاری او را نیز برعهده گیرد .
انعطاف پذیری در خدمات ، اطلاع رسانی ، توسعه و تمرکز بر کارآیی بسته های مالی نکات دیگری است که خواسته های مشتریان را در آینده نزدیک بیشتر شکل خواهد داد .
بانکداری امروز بانکداری مشتریان است و بانک ها وظیفه تحقق رویاهای مالی مشتریان شان را برعهده دارند . کاری که شرکت های صنعت IT آغاز کردند و این صنعت را چنان متحول ساختند که کمترین انحراف از اهداف و خواست مشتری می تواند بزرگ ترین شرکت های این حوزه را با چالش و حتی ورشکستگی مواجه سازد .