زندگی در جهان های پولی متفاوت
09/04/1395
3489 بازدید
پول به عنوان نماد در روابط اقتصادی بشر از ابتدای اختراع به شکل های پوست ، سکه های فلزی ، نشانه های روی سفال ، کاغذ ، کارت های پلاستیکی و حالا ابزارهای الکترونیکی ، تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است .معلوم نیست چقدر طول خواهد کشید که در سراسر دنیا واحدهای الکترونیکی جای پول با اشکال قدیمی را بگیرند . این تغییر بیشتر به باور انسان ها و نفوذ تکنولوژی های تازه در سطوح مختلف خدمات مالی بر می گردد .
روش های جدید پرداخت با سرعتی بی سابقه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال تکثیرهستند . مردم به نوعی متقاعد شدند که دوران سکه و اسکناس رو به افول است . امروزه حتی بسیاری از استارت آپ های حوزه خدمات پرداخت بر اساس دیدگاه دیجیتال شکل می گیرند .
هنگامی که مسافران و رانندگان تاکسی کنیایی نماد تازه مبادلات را پذیرفتند چیزی بود باعث شده در کنیا " ام پسا " نظامی کارآمد در پرداخت روی تلفن همراه باشد و در واقع گسترش فرهنگ پول الکترونیک بیشتر به مردم بر می گردد تا سازمان ها و طراحان موضوع پول . این مردم هستند که براساس قوانین و مجموعه ای از روابط و تعهداتشان نسبت به هم ، به پول در هر شکلی معنا می د هند ، با این نگرش بی شک در کشورهایی چون ایران اگر قرار باشد پول دیجیتال جای پول کاغذی و فلزی را بگیرد اولین قدم ایجاد اعتماد ذهنی برای آدم هایی است که می خواهند از این امکان در روابط و تعهداتشان استفاده کنند .
در خاورمیانه برای اولین بار اپراتور موبایلی زین با نمایش تبلیغی مردم را غافلگیر کرد ، متن تصویری این تبلیغ ازسیر تکاملی روش های باستانی تجارت مثل کالا به کالا و پول آغاز می کند و در نهایت به پیدایش پول دیجیتال می انجامد و ذهن مخاطب را مهیا می کند که در آینده چه خواهد شد !سرویس زین زپ در حال حاضر باور تازه ای از پول را در برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بوجود آورده است .
امروز سیستم " بزن برو " در ایران جایگاه خود را به نوعی پیدا کرده است این سیستم در حمل و نقل عمومی کشور استفاده می شود . در کشورهای هم منطقه ایران روش های کاربرپسندانه تری چون تراشه پرداخت موبایل مورد استفاده قرار می گیرد. پرداخت از مسیر یو اس اس دی با پروتکلی شبیه پیامک یا نرم افزارهای رابط که روی دستگاه تلفن همراه مصرف کننده سیم کارت او را بدهکار می کند .
باید پذیرفت که ما در دوران خلق پول زندگی می کنیم . دورانی که شرکت ها فارغ از اولویت ها امکان پرداخت دیجیتال را به سبک های مختلف پدید می آورند و مصرف کنندگان را به سمت پول های فرعی و مکمل هدایت می کنند . در واقع برخلاف گذشته که انسانها در یک جهان پولی زندگی می کردند اکنون آنها در برخی نقاط کره زمین در جهان های پولی متفاوتی به طور همزمان زندگی می کند .
به نظر می رسد روز به روز از قدرت دولت ها در طراحی پول کاسته و بر قدرت مردم و توسعه دهندگان فنی افزوده می شود. شاید وقت آن باشد که در کشور ما هم بازیگران اصلی عرصه پول دست به کار شوند زیرا این عملیات از زیرساخت های تنظیم کننده مبتنی بر فناوری تا ارزش آفرینی ابزار پرداخت ، همگی در تلاطم تغییراتی سریع هستند و بانکها می بایست با این شرایط خاص پیش بینی لازم را داشته باشندچرا که ممکن است ایده پردازان سراغ بازار رفته و از مصرف کنندگان بپرسند دوست دارد مبادلات را با چه مفهومی و در چه بعدی و از چه بستری انجام بدهید ؟ آن وقت است که نظام بانکی ، بازارهای پول و سرمایه و نهادهای مسئول تعیین مالیات ها ، شگفت زده خواهند شد . البته شاید خوش شانسی بیاورند و مردم بخواهند این پول ها با مفاهیم تازه را پس انداز کنند اما از روابط گوشی های تلفن همراه ، بازار ، تمایل مصرف کننده و نمادهای تازه پولی نباید هرگزغافل شد .