چالش مدیریت نظرات در شبکه های اجتماعی
20/04/1395
994 بازدید
پس از ظهور وب 2 در دنیای فناوری اطلاعات و امکان تعامل هر چه بیشتر درشبکه ها و رسانه های اجتماعی ، پدیده شهروند خبرنگار وارد فاز تازه ای شد . به تبع این امر همان گونه که در فضای حقیقی ، نفوذ رسانه بر فرهنگ جمعی تاثیرات غیرقابل انکاری را داشت در دنیای مجازی نیز همین اتفاق روی داد . حالا پدیده های تازه ای به این فضا اضافه شده بود که شاید در فضای حقیقی راهکارهای تجربی برای مقابله با آنها وجود داشت یکی از این پدیده ها فرهنگ ناسزاگویی و هتاکی بود که به دلیل شکل فضای مجازی امکان تشخیص منبع جریان های این چنینی بسیار سخت و پیچیده بود . بسیاری از شخصیت مشهور و شرکت ها و سازمان ها با رشد روزافزون توهین و کاربران هتاک مواجه می شدند درحالیکه نمی دانستند باید چگونه این موضوع را مدیریت کنند . چاره ی کار چه بود ؟ برخی با بیتفاوتی ، اجازه می دانند این گونه نظرات نمایش داده شود . برخی دیگر از سرویس های مدیریت محتوا و صرف هزینه برای مهار این هجمه ها استفاده می کردند . برخی دیگر کاربرانی را برای این جدال دعوت می کردند و در نهایت گروهی هم چاره را در رفتن از فضای مجازی می دیدند .
در بعضی از کشور ها که حجم توهین های اینترنتی بسیار بالاست کاربران موثر جامعه مجازی حمات قانون و دولت را طلب کردند . بطور مثال در هند ، دولت این کشور دنبال راهکاری برای سامان دادن به کامنت گذاران هتاک است . در ایران نیز نهادهای مرتبط در صورتی طرح شکایت به لحاظ فنی موضوع را دنبال می کنند و طبق قانون جرایم سایبری این کار یک جرم تلقی می شود و قابل پیگرد است .
در دنیا همانطور که هر روز مسیرهای تازه تری برای گسترش اطلاعات و اخبار گشوده می شود ، سرویس دهنده ها و توسعه دهندگان پلت فرم ها راه حل های فوری را برای این موضوع پیش بینی کردند . بطور مثال شما می توانید گزارش کاربر هتاک را به سرویس دهنده اعلام کنید . اما به تازگی در شبکه اجتماعی اینستاگرام ،سرویس ویژه ای برای کاربران تجاری این شبکه ارائه می شود . سرویسی که بر اساس کلیدواژه ها ، کامنت های کاربران را مدیریت می کند و می تواند بخشی از این جریان سازی توهین آمیز را متوقف سازد .در واقع گزینه نظارت بر نظرات نه تنها به صاحبان کسب و کارها و مشتریان تجاری اینستاگرام کمک می کند از حاشیه سازی های اینچنینی دور شوند بلکه به آنها امکان می دهد تا در فرآیند تبلیغی برای کسب و کارشان موفق تر عمل می کنند ودرصفحاتشان مجموعه از نگرش های مثبت را بوجود آورند .
با وجود این پیشرفت ها نباید فراموش کرد که ادبیات توهین آمیز به چالشی برای کاربران عمومی شبکه های اجتماعی بدل می شود که می تواند مانع از حضور مداوم این کاربران در فضای مجازی باشد و موجب ازبین رفتن فرصت های کاری و تبلیغاتی برای صاحبان کسب و کارها و مشاغل مبتنی بر وب باشد .