چشمانداز؛ نقشی از آینده مطلوب
01/09/1395
1890 بازدید
زمانیکه سازمان ذهن خود را بر روی احتمال وقوع آیندهای بهتر و روشنتر میگشاید، چشماندازسازمان خلق میشود. ترسیم چشم انداز سازمانی نقشی کلیدی در کسب موفقیت توسط سازمان دارد. این نقش در واقع از دو بخش تشکیل شده است؛ الهامبخش و قدرت پیشبینی که هر دو لازمه موفقیت هستند. درک اهمیت چشمانداز در سازمان یا حتی زندگی میتواند بهترین گام در راستای تحقق نتایج ارزشمند باشد. علاوه بر این، تدوین و نشر چشمانداز سازمانی منجر به افزایش تمرکز سازمان بر اولویتها و حفظ انگیزش در زمان دشواریها میشود.
ارتباط میان چشمانداز سازمانی با راهبرد هم شایان توجه است. چشمانداز در حقیقت بر راهبردهای سازمان تقدم دارد. زمانیکه چشمانداز در سازمان شفاف و جذاب نباشد؛ هیچ راهبردی توان نجات سازمان را نخواهد داشت. راهبردهایی که بدون مدنظر قرار دادن چشمانداز تدوین میشوند، تلاشهایی پراکنده در حصول نتایج نامعین هستند. لذا در عین حال که سازمانها زمان زیادی را صرف تفکر و اقدام برای طراحی، پیادهسازی و کنترل راهبردها میکنند؛ اغلب از اهمیت ترسیم تصویر مطلوب غافلاند. زمانیکه سازمان به درستی به اینکه «چه میخواهد» فکر کند، مسیرهایی برای گزینش «چگونگی» دستیابی به آن نمایان خواهد شد.
با عنایت به موارد فوقالذکر، همواره باید توجه داشت که بیانیه چشمانداز در سازمان باید از یک پاراگراف نمایشی به منظره مطلوب و الهامبخش پیشروی سازمان تغییر یابد. در تهیه بیانیه چشمانداز باید دقت نمود که اهداف و ارزشهای سازمان مورد تایید قرار گیرند و نیمنگاهی واقعبینانه به وضعیت موجود سازمان و ماموریت سازمانی هم پشتوانه آن باشد. همچنین چنانچه سازمان بخواهد چشمانداز را محرک رفتار قرار دهد؛ باید چشمانداز تدوین شده چالشی و انرژیبخش باشد.بیانیه چشمانداز علاوه بر تاثیراتی که بر جهتگیری راهبردی سازمان میگذارد؛ بر رفتارها و اقدامات کارکنان، انتظارات سهامداران و تصمیمات مدیران نیز اثرگذار است.علاوه بر این، چشمانداز سازمانی چنانچه محتوای مناسبی داشته باشد و به درستی مخابره شود میتواند در نظر مشتریان میان سازمان و رقبا تمایز ایجاد نماید.
زمانیکه سازمان تصمیم به بازمهندسی مدل کسب و کار خود میگیرد، این تحول در راستای حرکت به سوی چشمانداز سازمانی و اجرای راهبردها است. در این زمان طراحی ابعاد مختلف مدل کسب و کار جدید و نحوه گذار از مدل فعلی به مدل جدید با نگاه به چشمانداز و راهبردها صورت میپذیرد. در واقع چشمانداز مانند یک قاب تکههای مدل کسب و کار را کنار یکدیگر حفظ میکند و در زمان حل بسیاری از مسائل کلیدی سازمان، انتخاب از میان گزینههای مختلف را آسان میکند.
اغلب نقش چشمانداز در پیشبرد سازمان نادیده گرفته میشود. لذا در زمان تدوین و اجرای راهبردها سردرگمی میان تیمهای متولی رخ میدهد. زیرا پایههای قوی برای بنا نمودن پلی به سوی دستاوردهای موردانتظار بلندمدت وجود ندارد. در نتیجه اگر علاقمند به موفقیتهای بلندمدت سازمانی باشیم؛ باید با صرف زمان و توان کافی، بیانیهای واجد ویژگیهای برشمرده تدوین نماییم که بتواند در سازمان ارزشآفرین باشد.