امیدواری بانکها به دستاوردهای حوزه فناوری مالی
21/11/1395
1932 بازدید
اگر بخواهیم خاطرات گذشته را در عرصه فناوری مرور کنیم بهتر است به زمان فارغ التحصیلی خود از دانشگاه برگردیم زمانی که تولد بسیاری از ما با اولین تیزرهای تبلیغاتی جنگ ستارگان از رسانه مصادف شده بود. در دوره ی بعد که بیشتراز 9 سال نداشتیم شرکت اپل انقلابی را درعرصه ی گوشیهای هوشمند ایجاد کرده بود. در آن زمان دو سوم مردم تمایل داشتند بجای تماس تلفنی، با ارسال پیام با یکدیگرارتباط برقرارکنند. زمانی که می خواستیم به شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک بپیوندیم، بالغ بر 750 میلین کاربر مشغول فعالیت بودند و بالاخره زمانی فرا رسید که ارزش مسکن سقوط کرد و بازارمسکن رو به نابودی و اضمحلال گذاشت و به تبع آن بازارهای مختلف را تحت تأثیر خود قرار داد.
نسل ما، نسل رسانه و اینترنت،حاصل پیشرفتهای چشمگیر در صنعت فناوری خدمات آنلاین ودیجیتال، گوشی همراه و اینترنت بدون سیم و در عین حال تقریباً یک دهه رکود اقتصادی است. اگرچه رسانه ها، انقلاب دیجیتالی را متعلق به نسل جوان می دانند اما باید گفت بی شک کلیه ی اقشار جامعه متأثراز این رخداد مهم هستند. آمارهای اداره خزانه داری آمریکا حاکی از آن است که حتی نسلهای گذشته نیز خود را به گونه ای با بانکداری همراه به سرعت تطبیق داده اند. شرکتهای صاحب فناوری مالی- بانکها و یا غیراز آن- با شتاب فزاینده ای برنامه های جدیدی را در حوزه فناوری مالی در بخش بیمه، تسهیلات و تجهیز منابع بهبود داده و یا راه اندازی نموده اند.
جای امیدواریست که صنعت بانکداری با پشتوانه یک قرن نوآوری در این عرصه بتواند در تأمین نیازهای مشتریان آتی از طریق بکارگیری فناوریهای نوین موفق باشد؛ هرچند که به نظر می رسد این تغییرات درلایه های اجتماعی و گسترش خدمات مالی از طریق فناوریهای نوین از سوی برخی از شرکتهای غیر بانکی تهدیدی جدی فراروی صنعت بانکداری بوده و لازم است تا چاره ای برای آن اندیشیده شود.
انجمن بانکداران آمریکا به عنوان طلایه دار حمایت از بانکها با هدف هدایت تغییرات در جهت صحیح، گستره ی تعهدات خود را نسبت به اعضا بیشتر کرده است. پیرو این اقدام اخیراً 2 گروه از کارشناسان حوزه ی فناوری مالی و رهبران آینده دراین صنعت گردهم آمدند تا با بررسی موضوعات مهم و چالشی و بازتعریف نقش انجمن، راهکارهای جامع تر و عملی تری را برای کل صنعت به ارمغان آورند.
آنچه که می توان از رفتار نسل رسانه و اینترنت در قبال مسایل مالی وبانکی برداشت نمودعدم آمادگی آنها درپذیرش خدمات سنتی بانکها نظیرقراردادهای رهنی، وامهای شخصی و به طورکلی مدیریت ثروت می باشد. این نسل به دلایل مختلف از جمله بدهی دانشجویی، ازدواج دیرهنگام و عدم توفیق دردستیابی به شغل مورد علاقه، گزینه خانه دارشدن را از اولویتهای خود خارج نموده است؛ اگرچه بیش از نیمی از آنها جهت خرید خانه به صورت حضوری و یا آنلاین از بانکها مشاوره می گیرند.
امروزه بانکها خدمات مدیریت مالی فردی و ابزارهای بودجه بندی مالی را همسو با ساختار موبایل بانک و بانکداری آنلاین ارایه نموده و اطلاعات و داده های مالی را در حسابهای مختلف قرار می دهند. از هر3 نفر یک نفر از این خدمات استفاده می کنند و دو سوم جمعیت جوانان هزاره ی سوم از بانکها جز این توقعی ندارند. دراین دنیای سراسر چالش مالی، بیش از نیمی از جوانان از بانکها انتظار دارند تا ضمن اتخاذ یک موضع کنشگرا، داراییها و هزینه هایشان را مدیریت کند.
واضح است که بانکها ازدیربازدرتلاش برای تصاحب سهم خود از بازار به فناوریهای متنوع مالی روی آورده بودند به طور مثال ایستربانک در بوستون آمریکا با ارایه خدمات موبایل بانک بویژه در بخش حسابهای جاری و یا درحوزه ارایه تسهیلات تجاری و بازرگانی در5 دقیقه، به طورفراگیردرصدد بوده است تا با حفظ امنیت اطلاعات مشتریان، خدمات و محصولات بانکی را در کمترین زمان ممکن واز هر شعبه ای در اختیارصاحبان حساب قراردهد. بسیاری از شرکتهای مالی غیر بانکی با استفاده از فناوریهای مالی و الگوریتمهای ویژه، سامانه ای را جهت تقاضای وام و اخذ مجوز مربوطه درکمترین زمان ممکن ایجاد نموده اند.
به طور کلی موفقیت بانکها در گرو پیشی گرفتن از نیازهای فعلی مشتریان، هم افزایی بانکها و مؤسسات مالی غیر بانکی در حوزه ی فناوری مالی، رویارویی جسورانه با تغییرات احتمالی و قراردادن مشتریان درکانون توجهات سازمانی است.
مترجم : م . اخلاقی