مهمترین عامل در موفقیت مذاکره جلب اعتماد است
19/07/1395
4822 بازدید
شاید برای شما هم در زندگی روزمره بارها پیش آمده باشد که برای رسیدن به اهداف خود ، انجام دادن کاری و یا خرید محصولی مجبور به انجام مذاکره با شخص یا اشخاصی شده باشید و دلیل موفقیت یا عدم موفقیت خود را مستقیما با نحوه انجام مذاکرات مرتبط بدانید پس یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار و برقراری یک ارتباط خوب و موثر و توانایی افراد در انجام مذاکره در خصوص آن است .
به طور مثال اگر شما فروشنده محصول یا خدمتی هستید باید بتواید محصول یا خدمت را به خوبی عرضه کرده و طرف مقابل خود را مجاب کنید تا محصول یا خدمت شما را خریداری کند .
از آنجا که برای موفقیت در هر کاری باید اصولی را در انجام آن رعایت کنید پس برای موفقیت در مذاکرات نیز ملزم به رعایت اصول و فنونی هستیم .
البته قبل از انجام مذاکره باید مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کنید و برای این رسیدن به این هدف باید ابتدا به شناخت خویشتن بپردازید . ارزش های خود را بشناسید و برای خود چشم اندازی روشن تعریف کنید اگر چنین کنید میتوانید ارتباطات بسیار خوبی داشته باشید و خود را در مسیر بهبود مستمر قرار دهید.
در گزارشی که پیش روی شماست به نکات مهمی درباره فنون مذاکره اشاره شده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم :
در برگزاری یک جلسه خوب باید نکات زیر را رعایت کنید:
1) اصل تغییر نقش : تغییر نقش به این معنی است که بتوانید خود را به جای فرد مقابل بگذارید ، یعنی قبل از شروع جلسه حتما در خصوص مباحثی که ممکن است در جلسه مطرح شود فکر کنید و در خصوص آن اطلاعات کسب اطلاعات کنید و سوالاتی که ممکن است فرد مقابل مطرح کند را در ذهن خود مرور کرده و برای آن پاسخ های مناسبی بیابید .اگر فکر می کنید که سوالات مطرح شده و پاسخگویی به آنها در حیطه اختیارات شما نیست پس قبل از شروع جلسه موارد را با مسئول یا مافوق خود هماهنگ کنید .
2) قبل از شروع جلسه خود به زبان بدن افرادی که قرار است با آنها مذاکره کنید به خوبی دقت کنید و سعی کنید در 3 تا 5 ثانیه اول ارتباط فرد مقابل را تحت تاثیر قرار داده و او را تحلیل کنید ،سعی کنید تا حدی شخصیت فرد مقابل را ارزیابی کنید و با توجه به آن مذاکرات خود را آغاز کنید . ابتدای سخنان خود را با تعاریف مثبت و واقعی شروع کنید به طور مثال از عملکرد خوب گذشته وی یاد کنید ، در مرحله دوم سعی در جلب اعتماد طرف مقابل کنید و مهمترین نکته تمایز خود را نسبت به سایرین بیان کنید مثلا بگویید من هر هفته چندین بار با مدیران ارشد شما ملاقات می کنم
3) در مرحله سوم سعی کنید که فرد مقابل شما احساس کند که شما مشاوری خوب و قابل اعتماد و به فکر منافع او هستید، نگاه حمایتی نسبت به فرد مقابل داشته باشید ، مانند یک مشاور خوب پیشنهاد کنید .
4) همیشه سعی کنید تا جلسات خود را بین ساعات 9 تا 12 بگذارید و به هیچ عنوان جلسات خود را در ساعات بعد از ظهر و به خصوص بعد از نهار قرار ندهید .
5) در هنگام برگزاری جلسه ، اگر همکار شما در حال بیان مطلبی است حتما با تکان دادن سر گفته های وی را تایید کنید ، اگر در بسته خدماتی خود خدمت یا محصولی را ندارید ، صادقانه آن را بیان کنید و علاوه بر این، اطلاعات دقیق رقبا را داشته باشید و بدون تحلیل منطقی فعالیتهای آنها را نقض نکنید .
6) حتما قبل از جلسه نقش های افراد را تعریف کنید این نقش ها عبارتست از : مدیر گروه(که نقش محوری را در جلسه دارد و به هیچ عنوان نباید در گوشه میز بنشیند) ، نقش خوب (کسی که سعی می کند در جلسه کار را به سمت انجام شدن پیش ببرد) ، نقش بد(کسی که در جلسه چالش به وجود میآورد تا بازخورد از طرف مقابل بگیرد) ، آنالیزور (کسی که معمولا کل افراد را در نظر می گیرد و زبان بدن آنها را مورد بررسی قرار می دهد ) .
تهیه و تدوین : شهلا ابوطالبی